CASE: Kohtaamisia kirjakaupassa

Toistakymmentä kirjakauppaa järjesti yli viisikymmentä kirjallista tapahtumaa Kirjan vuosi ry:n toteuttamassa Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanjassa. Näkyvyyttä saivat niin valtakunnalliset kirjakauppaketjut kuin paikalliset yksityiset kirjakaupatkin. Kirjakiertue ympäri Suomen esitteli ilahduttavan määrän tunnettuja ja vähän tuntemattomampiakin kotimaisia kirjauutuuksia.

Somekanavat täyttyivät joulun alla kirjallisista kohtaamisista, kun Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanja toi kirjahaastattelut lukijoiden koteihin ja kannusti ihmisiä ostamaan lukulahjoja toisilleen. Storybound oli mukana kampanjassa projektivastaavana ja sisällöntuottajana, suunnitellen niin kotisivut, sosiaalisen median ja mediamainonnan toimenpiteet kuin käytännön koordinoinnin kirjakauppojen ja kampanjan välillä. Kotisivujen teknisessä toteuttamisessa Storybound luotti pitkäaikaiseen kumppaniinsa, JCO Digitaliin ja kaikki muut tuotettiin in-house.

”Kampanja toteutettiin poikkeuksellisen nopealla aikataululla ja korona toi muutoksia suunnitelmiin matkan varrella. Poikkeusoloissakin yhteistyö Storyboundin kanssa oli saumatonta ja säkenöivän tehokasta. Sujuisivatpa hommat aina tällaisella otteella!”, hankkeessa mukana ollut, Otavan kirjallinen johtaja Minna Castrén kuvailee.

Yksityiset kirjakaupat erottautuivat ainutlaatuisella tavalla

Kampanja tuki kirjakauppojen mahdollisuutta järjestää pienimuotoisia kirjatapahtumia ja kirjailijavierailuja. Tapahtumat olivat näkyvillä sosiaalisessa mediassa ja hanketta varten rakennetuilla kotisivuilla.

Kirjallisia tapahtumia järjestettiin yhteensä 51 kpl. Kampanjassa korostuivat kotipaikkakuntalaiset kirjailijat ja kirjailijoiden omaan kotiseutuun ja sen historiaan vahvasti kytkeytyvät kirjat. Ääneen pääsivät niin uutuuskirjojaan esittelevät esikoiskirjailijat, tunnetut suuret suomalaiset tekijät, paikalliset julkaisijat kuin entiset ja nykyiset kirjakauppiaatkin. Kirjakauppiaiden kertomukset työstään olivat koskettavia ja paljastivat, kuinka elinvoimainen ja kulttuurisesti arvokas paikka kirjakauppa ympäristönä on.

Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlssonin mielestä tämän tyyppiselle hankkeelle oli tarvetta: ”Suurin osa myydyistä kirjoista on edelleen painettuja. Uskomme, että painettu kirja tulee pitämään pintansa. Samoin kivijalkakirjakaupalla on paikkansa tulevaisuudessakin.

Yksilöllinen palvelu ja kirja moniaistisena elämyksenä ovat lyömätön yhdistelmä. Aika ei nyt mahdollista samanlaisia kirjailijoiden ja lukijoiden kohtaamisia kuin aiemmin, joten uudenlaiset ratkaisut kohtaamisiin ovat tarpeellisia ja tervetulleita”, Karlsson jatkaa.

Uudenlainen kehitysalusta kirjakauppojen toimintaan

Sisällöt palvelivat kohderyhmiä sekä b2c- että b2b-puolella. Kuluttajat löysivät kampanjan nopeasti Facebookissa, kun taas kirjakaupat ja kustantajat olivat aktiivisia seuraajia erityisesti Instagramin puolella. Sosiaalinen media toimi kustannustehokkaana markkinointikanavana sekä valtakunnallisille kirjakauppaketjuille että pienille kirjakaupoille.

”Olemme Storyboundissa erittäin ylpeitä ja onnellisia saadessamme toimia näin merkittävän, koko Suomen kirjakauppaverkostoa ja kotimaista kirjamyyntiä tukevan hankkeen projektivastaavana kumppanina. Tällä hankkeella on mielestämme mahdollisuus vakiintua uudenlaiseksi, kirjakauppojen ja kotimaisen kirjallisuuden toimintamahdollisuuksia ja -tapoja laajentavaksi, kehitysalustaksi”, Storyboundin toimitusjohtaja Elli Mäkilä kiteyttää.

Haluatko kuulla lisää yrityksen toiveita ja tavoitteita tukevien verkkosivujen tai tuloksellisen somemarkkinoinnin toteuttamisesta? Ota yhteyttä!