Tämän hetken tärkeimmät natiivimainonnan trendit

Natiivimainonnan konferenssi Native Advertising Days järjestettiin 4. kertaa Berliinissä. 45:stä eri maasta paikalle saapuivat alan pioneerit ja konkarit jakamaan avoimesti oppejaan sekä kokemuksiaan. Kokosimme tähän tärkeimmät:

Brändeistä kasvaa medioita

Perinteisen mediatilan myyjät saavat rinnalleen uuden kilpailijan omista asiakkaistaan. Mikäli asiakkaan oman median sisältö on tarpeeksi kiinnostavaa, laadukasta ja vastaa kuluttajan tarpeisiin, valitsee kuluttaja brändille kuuluvan kanavan. Kun tarpeeksi moni kuluttaja valitsee näin, syntyy brändin omasta kanavasta arvokas asiantuntijamedia, jolla on myös mediamyynnillistä arvoa. Sama logiikka pätee sekä b-to-c- että b-to-b-kanaviin.

 “The Importance of Truth and the Power of Authentic Stories”

Melanie Deziel, StoryFuel

Laatukriteerit nousevat

Journalismin tehokeinot ja perusopit, syvä tarinankerronnallinen kyvykkyys sekä rikas ja oikeaoppinen kieli ovat ratkaisevia tekijöitä. Laatu on kriittinen erottautumisen keino ilmaisen sisällön ylituotannon ja ns. sisältömelun keskellä.

Ratkaisut rakennetaan ihmisen ympärille

Mediamyynti ei voi enää edetä omat tuotteet edellä. Ei myöskään riitä, että asiakkaalta kysytään, mitä tämä haluaa. Ei riitä, että asiakasta kuunnellaan – pitää kuunnella myös asiakkaan asiakasta, jotta ratkaisu toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Kysy, tutki ja palvele hyvin. Kysy uudelleen, tutki lisää ja palvele vielä paremmin. Palvele aina ihmistä.

“Our Brains decide for us based on Priority”

Brandon Keenen, CNNi

Mikään mainos ei aiheuta ostopäätöstä – aivosi ovat sen jo tehneet

Mikään tunteita herättävä sisältö ei saa asiakasta yhtäkkiä päättämään, että hänen pitäisi ostaa uusi televisio. Mikäli hän sen ostaa, ovat hänen aivonsa tehnyt päätöksen jo kauan ennen eikä hän itsekään välttämättä sitä vielä tiedosta. Aivot tekivät päätöksen jo puoli vuotta sitten, kun nykyinen televisio oikkuili ensimmäisen kerran – ostopäätös vaan laitettiin aivojen työjonoon odottamaan oikeaa hetkeä tiedostaa se. Päätös hankkia uusi televisio ei siis synny tunteita herättämällä. Sen sijaan päätös ostaa juuri sinun tarjoamasi televisio voi syntyä, kun kuluttaja kohtaa sisältöä jossa on jotain hänen tunteisiinsa vetoavaa – tämä laukaisee tiedostamisen ostopäätöksestä.

Branded content

Älä myy tuotettasi. Myyntipuhe ja mainosteksti eivät kuulu hyvään natiivimainontaan tai sisältömarkkinointiin. Vielä paremmin menee, jos et mainitse tuotettasi lainkaan. Tuottakaa laadukasta branded contentia, joka tarjoaa kohderyhmäsi elämään ja (jopa muihin) kiinnostuksen kohteisiin (kuin edustamaasi alaan) liittyvää hyvän journalistisen tason lisäarvollista sisältöä.